1914. When peasant Antoine Combalat reads the papers, he knows everything is mere propaganda. But the church bells have rung: the war, which will put an end to all wars, has begun. After fighting for a while, the corporal deserts the troops. He hides in the Provence mountains, surviving wintry wilderness, hunting and fishing in a Rousseauesque way. Nature and all magnificent landscapes all appear as if belonging from another world, after having witnessed the slaughter. If it weren't for the coming of a gendarme the Caporal would forget everything about the war they are waging with their human cattle.