A young couple, Renee and Pierre, take one night a room at the Hotel du Nord, in Paris, near the canal Saint-Martin. They want to die together, but after having shooted at Renee, Pierre lacks of courage and ran away. Another customer, Monsieur Edmond, a procurer, rescues her. When Renee goes out of the hospital, she is hired as a waitress at the hotel. Monsieur Edmond falls in love with her, but Renee is still thinking of Pierre...
Hôtel du Nord is an award-winning novel of the first Prix du Roman Populist and is a loose collection of sentimental tales about simple people residing in a hotel. The novel begins with Monsieur and Madame Lecouvreur buying and transforming a rundown hotel. The film begins with the hotel already up and running and gives no real mention of how the hotel came about. So too, the novel end's with the Lecouvreur's reluctantly selling the hotel to a large company that plans to construct an office building on the site and the tenants must unhappily leave and separate. The film's ending is entirely modified and not only is the hotel not being demolished, but the film end's with the sense that this place and the people there are left standing in time untouched by the outside world. So too, the film focuses on criminals, prostitutes, and vagabonds, and develops the novel's sentimental, rather than political, themes.