I recognize many sources of inspiration – Melville, Huston and Aldrich – but above all Kurosawa, without whom this screenplay wouldn't exist. "The Clown's Smile" is the story of man whose times no longer offer him any role to play. That's a major theme of samurai films, but the advent of the Meiji era is replaced here by the fall of the Berlin wall. The protagonist's profession, his very existence, no longer has any meaning. At certain moments in history, the lives of certain people are no longer in step with their times. That was the case with knights in Europe in the thirteenth century and cowboys in the early twentieth. And it's the same for our clown.