Victim of a terrible accident, overnight the young Camille Balaise finds himself in another world; that of rehabilitation. His life till now no longer counts, what is to become of him he does not know. Cut off from the outside world, he must adapt to the bizarre universe of corridors, basements and dark passage-ways that make up this strange, sprawling town-like hospital, overseen by the fiery Dr Helpos. Following a dangerous and derisory initiation rite, Camille becomes part of the community known as the "wrecks", those who on the fringes of medical regulation dictate their own laws.
I decided long ago that "Blue All the Way to America" would be my first feature film, and it was thanks to Didier Boujard and Martine de Clermont that this became a reality. My motivation for making it was not just that it was based on personal experience. As a scriptwriter I had already worked on very different subjects and this one, to my knowledge, had been rarely written about. It was an opportunity to write about a universe unknown to most of us yet right there in the midst of us. In order to describe this microcosm hidden behind the walls of rehabilitation centers, I had to abandon the documentary approach for something different, verging on the fantastic. I had to throw away good taste and write an adventure film about revenge, love, conflicts and betrayal. Action, violence and movement could seem paradoxical in a film about the physically disabled. Only superficially. Because in the particular world I am describing - much more than elsewhere - reality far outstrips fiction.