A gigantic traffic jam, wailing ambulances, honking cars, a looming thunderstorm, a forgotten gift ... It’s the beginning of a completely insane day. In the pouring rain, Michal Forman abandons his stalled car and runs for shelter in an arcade, the “Passage”. The Passage is a labyrinth where every one of us can get lost. It represents a world full of malice and deceit, stupidity and violence, for which we are to blame. If we have any hope at all of returning to a world of true values, we must be able to say “Stop!”
Karel Pecka 's novel appealed to me at once. It inspired me more than anything I'd read since "The Cremator". Through Pecka's book, I felt that there could be moments of alternation between fantasy, eroticism and mystery, moments of realism and imagination... I like the interplay between reality and fiction. I like that duality in a film. I like it when we go on asking questions after the story's over.