Jeanne is a Freudian analyst who thinks she has detected homicidal tendencies in her nephew, aged 5. She also knows that - according to Freud's dictum - "everything is settled" by the age of five. No aspect of a child's personality is likely to alter in any significant way thereafter. Jeanne therefore decides to examine the remorseless development of her nephew's criminal persona, until such time as the crime she expects is committed : the nephew kills his aunt - and thus eliminates the only person who knew of his criminal tendencies. The young criminal, René, is represented by a female attorney named Solange. Her aim is to demonstrate the intricate play of subtle connections between the victim of a crime and the (future) criminal, over a period of more than ten years. Increasingly, the young man appears to consider that his lawyer and his deceased aunt are one and the same person. At the same time, the lawyer starts to see the young man as reincarnation of her son, who died in a car crash. Because the ghost of Jeanne inhabits the body of Solange, the young criminal may be granted a second chance.
"We've only made one film together. I'll be able to say more after the third. She implicates herself to a great extent. She read the book about Hermine van Hug during the shoot. She has a great deal of intuition. Often, I'd simply tell her to go from one spot to the other for her to understand the meaning of the scene. Sometimes a gesture was enough. At the end of the film, when she's mad, I simply asked her to make a slight hand movement. And that was enough to give a whole new dimension to the character." (Raoul Ruiz)