The film will tell what happens to a group of characters, precisely between July 14 and August 15, 1994 in Paris. It will tell the story of three young ladies, Louise, Ninon, Ida, in the summer of 1994, their adventures in the big city. On the streets, in the gardens, in ballrooms and in libraries and lofts, deserted at the time of holidays and summer heat, Louis, Ninon and Ida proceed on mysterious paths. Are they the pawns of a big game, led by Edgardo, Sarah and Roland ? Will they succeed and take the lead in the last set ?
Haut Bas Fragile is as elusive as anything Rivette has made, that is to say, as elusive as any movie ever made, and as always one must be vigilant. For instance, we are told that Louise (Marianne Denicourt) has just emerged from a five-year coma. But how could someone who just woke out of a coma know jujitsu? Those familiar with Rivette know that actors and roleplaying are his big theme. And in Haut Bas Fragile, whenever people start to sing, that's when they're lying to each other... Only Ninon's dance, a metaphor for Rivette's directing style, is fully in the moment and liberated from the fictions of both an imagined past ( Ida, an orphan searching for her birth parents) and an imagined future (Louise, who only cares about money. ) Keeping that in mind, couldn't Louise be an actress HIRED by the crooked tycoon in order to retrieve the incriminating papers, rather than his daughter like she says? The story they concoct together would be perfect, because the man who has removed the papers from the aunt's house is the classic Rivettean artist and resurrected Round Table knight -- he's even called Roland -- who not only buys Louise's improbable story but helps her EMBELLISH it in order to, as he thinks, protect her. But Louise is one of the most monstrous characters in Rivette's films, more so even than Walser from Secret Defense. Imagine Jean Seberg as Karl Rove's hit-man and you'll get the idea of how treacherous this character is -- poetic Nouvelle Vague muse on the outside, hollow servant of capitalism on the inside.