Lyons, March, 1943. Raymond Samuel (Aubrac is his alias in the underground) and Lucie, his wife, are active in the resistance movement against the Nazi occupying forces. On June 21, Raymond is arrested in Caluire, at the house of a doctor named Dugoujon, along with Jean Moulin. Lucie's passionate love for her husband drives her to risk it all and try everything to snatch her husband from the clutches of the Gestapo. Her efforts contain a mixture of violence and romance and seem to spring from the fertile imagination of a novelist. However, the film is based on the true story of Lucie Aubrac, 'Ils partiront dans l'ivresse", published by Les Editions du Seuil.