The beautiful Clarisse learns that she is going blind, and in order to prevent her lover Madére, a boatman, from sacrificing himself for her, she decides to break with him, pretending she no longer loves him. Madère angrily leaves, and Clarisse takes a job as a singer in a harbour bar to support herself and her crippled sister Mireille. When she discovers that she is pregnant, she wants to confess everything to Madère, but he has left on a year-long voyage with a new lover Giselle. Clarisse gives birth to a daughter Violette, and when Madère and Giselle return she learns that they are married and also have a baby daughter. Clarisse's child dies, and she herself becomes completely blind; embittered against men, she withdraws into herself. Mireille tells the truth to Madère, who has separated from Giselle, and he undertakes an elaborate deception to take care of Clarisse, posing as the owner of a yacht on which he wants to take her on a cruise. The yacht is in fact the broken-down boat which used to be their shared home, but all their friends conspire to create the illusion that Clarisse is on a sea voyage. Madère restores the boat in preparation for a real voyage, and just when it is ready, Clarisse tells him she has recognised him and the boat. She accepts his love for her, and simultaneously regains her sight.
The film seems to have found favour with the authorities at Vichy. On the other hand, even before its première the film became the object of an attack from the collaborationist and anti-Semitic newspaper Aujourd'hui, which insinuated that the freedoms of film-making in the unoccupied zone in the south of France were being exploited by Jews: the producer Jean-Jacques Mecatti, Viviane Romance and Gance himself were singled out for derisive references to their Jewish connections. The film was first shown in Paris two years later in October 1943.