They include Jerry (Edward Albert), whose grandfather immigrated to America and made a vast fortune, which has financed Jerry's return to Ireland; Sharon (Charlotte Rampling), Jerry's pleasure-loving sister, presently married to the Prince of Hanover, who remains an off-screen character; Philip (Philippe Noiret), a Frenchman who has come to Ireland to get over the death of his son - ''Purple Taxi'' being the kind of fiction in which you expect people to take trips ''to think''; Taubelman (Peter Ustinov), who lives in a great old castle, hasn't a dime to his name and whose nationality is never disclosed, and Anne (Agostina Belli), his beautiful mute daughter. The only major ''Irish'' character is Dr. Scully, who, in addition to practicing medicine, drives a purple taxi and is tolerably quaint. He is played by Fred Astaire, whose brogue is as uncertain as the weather.