Embattled priest Don Camillo faces his biggest challenge yet: modernity. First, his ecclesiastical superiors send him a hip young curate (Don Chichí) with a mandate to bring Vatican II to his rural parish. Then he receives a visit from his wayward niece "Cat," a flower child determined to turn the Little World upside down. Meanwhile, Don Camillo's old adversary, communist Mayor Peppone, must deal with his own grown son, a rebel in search of a cause.
The movie was first intended as the sixth in the "Don Camillo" series, starring Fernandel and Gino Cervi. After a few weeks of shooting in July 1970, Fernandel had to leave the set, because of failing health. Production was halted but investors in the movie wanted to resume it with a mostly new team. Co-star Gino Cervi and original director Christian-Jaque did not agree to pursue the film without Fernandel, so the series did not continue.