This delicate, poignant film covers the career of Méliès from toystore and stage magician to pioneer filmmaker—the one to whom, D.W. Griffith said, he “owed everything.” Méliès is played by his son, André.
It is the film’s sheer humanity and poetry, however, that take precedence. Madame Méliès visits the site of the toy shop where her husband first entertained. It is now a flower shop (out of Chaplin’s City Lights). From a young woman Marie-Georges buys flowers for her husband’s grave. (He hated cemeteries but loved flowers, we’re told.) The film ends, as the waltz plays, as Madame Méliès, the camera to her back, walks to Georges’s grave—the grave of two Georgeses, we cannot help but think now.