This compares favorably to L'Argent from two years before. Both are adapted from Zola, both are highly asymphonic looks of modern life in motion, both demystify Weimar film's evil masterminds to be nothing but scheming business men in service to their capital. Both nevertheless assert profound forces mobilizing for control of a multi-layered world.
The central character is a plucky young girl fresh to Paris from we presume a slice of innocent countryside, for her wide-eyed introduction to big city life she is layered through wheels, chains, trains, streets bustling with automobiles, visually rendered transparent as another cog in the huge machinery. Life does not simply happen here but is actually engineered, has staccato sound, urgency. Her haberdasher uncle at the brink of foreclosure owns a shop opposite the new dazzling mega-plex, a real palace of commerce called Au Bonheur des Dames. Ordinarily, this would unfold a trite David/Goliath plot, progress starving out the little guy plus a forlorn denouement. Not so here.