Bérengère and Vincent get married, respecting bourgeois traditions. Adhering to custom, families and friends gather together in the countryside on a fine spring day.
It's a joyful day for some, painful for others; in any case, it's a decisive and unforgettable day for all. But as blood ties aren't always ones of the heart, this day will quickly become the "hour of truth", all generations combined.