"Salvador Allende marked my life. I don’t know what I would have become if he hadn’t embodied the utopia of a more just and free world that, back then, took hold of my country. I was there, participant and filmmaker. I remember the freshness of the air, the fervor that bound us to each other and, beyond the national scene, to the rest of the world. We filmed this radiant dream with lucidity, with passion. A whole society was in love.
I recall September 11, 1973, that dark day when America instigated a coup d’état to bring down the pacifist and democratic revolution that was taking place in a faraway country, Chile, my homeland. Salvador Allende, the President of the Republic, that “son of a bitch‚” as Richard Nixon liked to call him, was wiped out.
I’ll never forget the brutality of the dictatorship that was then set up and stayed in power for more than 17 years, years of suffering, death, exile and during which time memory was obliterated.