The architecture is engaged, contemplates, judges himself. The internal and the external live in eternal concomittance. The reading of one gives the key to the other one. This documentary is a movie of architectural deciphering around the church Sainte-Bernadette of Banlay, in Nevers, which confronts the work with the theory.