A group of friends listen as one man tells them a story about a time when, in a small cafe, he discovered a peephole into the ladies' bathroom and became addicted to looking through it at female genitals. They ask him questions and come to conclusions about sex. This is a filmed, scripted version. Then, the actual person who this happened to relates the same story; this time, however, it is an unscripted documentary, in which the same things occur as in the scripted one.
In A Dirty Story Jean Eustache presents the same story of storytelling twice: once in documentary fashion, filmed his friend Jean-Noël Picq in 16mm black and white, and a second time in 35mm color with the actor Michael Lonsdale reciting the same lines. Eustache invited his Jean-Noël Picq to sit down with a group of people to recount in detail how once, in the men’s room of a Parisian restaurant, he found a hole in the wall and peered through to a perfect view of the ladies’ room. In order to test his contention that the actor would prove more convincing than the real-life storyteller, Eustache placed the fictional version first. While the film never shows anything more shocking than a man talking, French censors gave the film an X rating, proving Eustache’s claim that “sex has nothing to do with morals, not even with aesthetics; sex is a metaphysical affair.”