This would be the last film directed by Ophüls before his death of a heart attack in March 1957. As originally shown in France in 1955, the audience sees the events of Lola Montès' life through the use of flashbacks. Use of the technique was criticized upon its release and the movie did poorly at the box office. In response, the producers re-cut the film and shortened it in favor of a more chronological storyline, against the director's wishes.