The Algerian War has inspired so few films that we must be magnanimous toward Okacha Touita's film. The film-maker raises a case of conscience in a society confronted with the tragic imminence of its own chaos. "Le Cri des hommes" projects a strong sense of conviction due to the fact that it was made in precarious circumstances, begun in 1990 and censured until now. It is a militant film, with all the passion and combativeness that implies. This tortured work should be seen both as a civic duty and a public record.