The girl in the movie is me. My film is about things I lived through myself. I was an amazingly grown-up little girl, very aware and responsible, very maternal: a miniature adult surrounded by adults. It often happens in difficult environments. The Riri character is my father, and La Mère Christain is my attempt to depict my mother’s loneliness [...] I have an elephantine memory. I’m full of sensations, atmospheres, musics and silences loaded with words that you can’t bring out — which can lead to violence. [...] Making the film was like extending my work as an actress to the limit. I didn’t feel I was making a film. I didn’t start out from words on a page, but from pictures I had in my head. That’s why I was the only person who could have directed it. Pictures have to be shown. You can’t explain them. Movies today are very explanatory. They try to present a point of view, they try to please. Appearances are all-important. ‘La Mère Christain’ deliberately shuns that attitude. (Myriam Boyer in “Le Figaro”, December 10th 1998)