In France, at the end of the 50's, the life of a village near Orléans is upset by the arrival of GIs. Teenagers are fascinated by these new-comers who stand for adventure, wealth, music and by all novelties which can be found in the huge PX. But not everyone views this flamboyant invasion in a favorable light : "US Go Home", splashed in white paint, starts to appear on roads and walls. Patrick Carrion and Marie-José Vire had sworn to be eternally true to each other at a very early age. Now, in 1959 they are sixteen, and the teenage crisis they are both going through comes to a head through their shared admiration for America.
The film soudtrack contains three songs by Buddy Holly. It also features Bill Haley, another legendary rock and roll pioneer. The end of the 1950's alo saw the phenomenal success of Paul Anka, whose song "Diana" was a worldwide hit, a number 1 smash in the USA and Britain. The songwriter Neil Sadaka started an amazingly long career with, notably, "Oh Carol !". Country music also has its place in "Le Nouveau Monde", with the Texan Jimmy Reeves, whose "Billy Bayou" was number 1 on the country charts in 1958, and Bill Monroe, inventor of bluegrass and performer of "New Mule Skinner Blues". Finally, on March 18, 1959, Brenda Lee, the child prodigy of American music, performed at the Olympia theatre in Paris. She was only 14 and started her recording career at the age of 11. Her hit "Dynamite" also features in the film.