Matteo Scuro is a retired Sicilian bureaucrat (responsible mainly for the writing of birth certificates) and a father of five children, all of whom live on the mainland and hold responsible jobs. He decides to surprise each with a visit to know how they live. The film is a veritable travelogue across contemporary Italy, as Matteo journeys to Naples, Rome, Florence, Milan, and Turin to search for each of his sons.