Film about the independence of the Mali federation (Mali and Senegal), founded in april 1960, shown by telling the story of a boy, Moussa Sidibé, which returns to the city and to his family after having experienced turmoil and then becomes active in irrigating the fields. Ivens had no say in the final editing.