Pirouette and her dog Cacahouète receive a visit from the letter carrier Poincomme. He has a question for Marie: Why do giraffes have long necks?
Pirouette and Cacahouète go to the home of Eddie the Cyclops. The latter lives in a particular encyclopedia. He allows our two mystery hunters to enter it in order to find the explanation. After many adventures in the savannah, our two heroes will discover the answer and will be able to transmit it to Marie.