How did these four people, who in 1945 had just come out of the horrors of war, manage to leave behind them such major works sixty years later? Each of them had a different experience and trajectory: we go to the Warsaw ghetto with Serge Silberman, to General de Gaulles' HQ in London with Stéphane Hessel, to the Limousin maquis with Armand Gatti, and to the first group of young resistance fighters in Paris with Pierre Daix.