Perrichon, a well-off self-satisfied bourgeois, goes on holiday with his wife and his pretty daughter Henriette. He is more or less willingly followed by two young men, Armand Desroches et Daniel Savary, who both have fallen in love with Henriette after meeting her at a ball. The Perrichons's vacation will be eventful with, among other misadventures, two accidents (one real, the other fake) and the threat of a duel...