Les Camisards brings events to the screen from the period in French history in which King Louis XIV ordered all Protestants to convert to Catholicism. The film begins just after the revocation of the Edict of Nantes (1598-1685), a proclamation that had granted official toleration to Protestants. Rather than being a sweeping epic, this film examines the fight of a small group of Protestants for survival in the mountainous Cevennes region. Some of the story is told using excerpts from the diary kept by an actual participant in the conflict. This movie is notable for its period authenticity and historical accuracy; it does not try to make the story into an analogy for modern issues, and the characters' concerns are correct for their time.