A documentary portrait of the filmmaker’s grandmother Odette Robert, who talks directly to camera for two unedited hours about her memories of village life.
First things first: dialectical film: two cameras – one moves, the other doesn’t. The movement of the one is purely optical, which is both psychological and historical; the stasis of the other is purely scientific. A film about history: of the 20th century; of a woman; of a family; of a future; of Jean Eustache’s beautiful life. A film about science: an experiment in two concurrent and contiguous halves: the doubled recording of 9 reels of 16mm film, occurring in real time; hypothesis: the cinema is both purely objective and subjective. The creation of one history – the one that we watch that’s called Numéro zéro creates a parallel history: one we’ll never see, the phantom film of the other camera. As Odette Robert tells us about a 20th century, Jean Eustache tells another one, which is both more abstract and more concrete. It’s one that’s built equally of a presence – the production of a reality and the reality of its production – and an absence – the phantom of the other camera becomes the 20th centuries that Odette can’t tell; they are the ghost that’ll haunt the cinema forever.