In 2008, an inventory of the materials, images and sounds that were not used in the definitive version of Chronique d’un été was made and the items digitized.
This documentary consists of images unused until now, enriched by exciting interviews with people involved in the original film: Edgar Morin, Régis Debray, Jean-Pierre Sergent, Marceline Loridan-Ivens, and Nadine Ballot.
Recorded in 2010, fifty years after Chronique d’un été was shot, this interviews invites us to a new reading of a work that contributed to changing the history of French cinema.
Chronique d’un été was an audacious prototype. We cannot forget its rolling and determined approach, searching for a truth unfathomed until then, captured on the hop, anywhere and anyhow, thanks to the innovative alliance between the light Coutant-Mathot camera and the Nagra.
A cornerstone of cinéma-vérité, wasn't Chronique d’un été also the first making of, both witness and raw material, the very substance of film taking form as we watch?
Un été + 50 would thus be the making of of a making of, the chronicle of a truth squared.