Like Hugo, Balzac and Delacroix, Musset grew up on the ruins of Napoleon's Empire. Like all children of his century, he experienced a lasting malaise. Neither gambling nor debauchery could save the 23-year-old poet from the abyss.
Sand was an independent, free-spirited young woman who smoked a pipe and dressed as a man. Yet she was also vulnerable, gnawed by doubt, and disappointed by life. She decided to become a journalist and a writer.